ایمیل:
info@nikbrandagency.ir
مشاوره رایگان:
09190999762
branding identity-05

رابط کاربری UI چه اهمیتی در سئو و طراحی وب سایت دارد؟

همه ما تلاش می کنیم که با تولید محتوای با کیفیت سایت عالی در زمینه کاری خود ایجاد کنیم تا کاربران وفاداری جذب کنیم. اما مشکل همین است. محتواهایی را که تهیه می کنیم چگونه ارائه دهیم تا نظر کاربران را جذب کند؟ یکی از مهمترین مباحثی که می تواند به این سوال پاسخ دهد، مبحث رابط کاربری UI است.
در این مقاله از نیک برند به اهمیت رابط کاربری در طراحی وب سایت و چگونگی تاثیر آن در جذب مخاطب صحبت خواهیم کرد.

رابط کاربری یا UI چیست؟

قبل از اینکه بدانیم اهمیت رابط کاربری در طراحی سایت چیست و چگونه از این مهارت استفاده کنیم باید بدانیم رابط کاربری چیست. UI شکل اختصاری عبارت User Interface است. رابط کاربری به نمای ظاهری سایت یا اپلیکیشن گفته می‌شود. اجزای UI شامل تصاویر، متن، رنگ‌ها، مکان منوها و… است. استفاده حرفه‌ای از این ابزارها باعث جذاب شدن ظاهر سایت می‌شود.
افراد زیادی رابط کاربری را با تجربه کاربری یکی می دانند. درست است که این دو به یک دیگر وابسته هستند و با می توانند باعث جذب کاربر بیشتری شوند ولی کاملا دو بحث جدا از هم هستند.

UX به معنای تجربه کاربری است. تجربه یا حسی که کاربر در هنگام استفاده از اپلیکیشن یا سایت به دست می‌آورد. برای مثال گوشی های سامسونگ و اپل هر دو برند خوب موبایل هستند ولی از نظر تجربه کاربری که به مخاطبان ارائه می دهند، متفاوت هستند هرکسی با هر سلیقه ای می تواند یکی از این دو را ترجیح دهد.

UI یکی از اجزای UX است. استفاده مناسب از عناصر تصویری و چینش درست آن‌ها باعث ایجاد یک تجربه خوب می‌شود. اما UX شامل موضوعاتی می‌شود که مستقل از عناصر ظاهری و تصاویر است. به عنوان مثال در یک فروشگاه اینترنتی یکی از ویژگی‌های UX خوب شخصی‌سازی است، به این معنی که محصولات مورد علاقه یک فرد را به او پیشنهاد دهد. بنابراین UI و UX خوب در کنار هم می‌توانند عامل موفقیت در جذب کاربر باشند.

رابط کاربری خوب شامل چه ویژگی هایی می شود؟

ایجاد یک رابط کاربری خوب و خوشایند بدون استفاده از همه تکنیک‌های کاربردی زیر امکان‌پذیر نخواهد بود:

1. طراحی بصری

هدف اصلی طراحی بصری یا Visual Design، شکل دادن و بهبود تجربه کاربری به کمک تصاویر، نقش و نگارها، تایپوگرافی، استفاده از فضاهای خالی، طرح بندی و رنگ است. با استفاده از تکنیک‌های طراحی بصری می‌توانید محصول نهایی را بر اساس اصول زیبایی شناختی طراحی کنید و به کمک قواعد شناخته شده‌ای که امتحان خود را پس داده‌اند از طرح‌های کاربر محور استفاده نمایید.

2. رنگ‌ها

استفاده از رنگ ها مختلف بر عواطف و احساسات مخاطب تاثیر به سزایی دارد. برای انتخاب مناسب ترین رنگ برای پروژه خود تحقیقات لازم را انجام دهید. به علاوه، نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت استفاده هوشمندانه از رنگ‌های برند با توجه به طرح و پیام مورد نظر است.

3. طراحی گرافیک

Graphic Design یا طراحی گرافیک مسئول ترکیب تصاویر، تایپوگرافی یا آیتم‌های گرافیکی متحرک یا موشن گرافیک (Motion Graphic) به گونه‌ای است که بتوانند مخاطب یا مشتری را تحت تأثیر قرار بدهند. طراحی گرافیک به دنبال کمال پیکسلی (Pixel Perfection) است؛ یعنی تمام نقاط، فضاهای خالی و رنگ‌ها باید با اصول حاکم بر برند هماهنگ باشند. توجه داشته باشید که طراحی گرافیک یک حوزه تخصصی است و خلق طرح‌های خارق العاده مستلزم استادی و مهارت حرفه‌ای و همچنین تجربه کافی خواهد بود. ضمناً اغلب نمی‌توان مرز واضحی را در بین طراحی گرافیک و طراحی بصری ترسیم کرد.

4. موکاپ (Mockup)

موکاپ یک مدل کوچک‌تر یا هم اندازه با طرح اصلی است که برای پیش نمایش، ارزیابی طراحی، تبلیغ یا اهداف دیگر تهیه می‌شود. منظور از طراحی موکاپ، نمایش ظاهر نهایی طرح با جزئیات بصری آن، مانند رنگ‌ها و تایپوگرافی است. غالباً موکاپ با Wireframe و پروتوتایپ اشتباه گرفته می‌شود، اما هر یک از این موارد در واقع یک مرحله متفاوت از فرآیند طراحی محسوب می‌شوند.

Wireframe یا شَمای کلی یک روش نه چندان دقیق برای ارائه طرح است که ساختار و طرح کلی محصول نهایی را نشان می‌دهد. موکاپ برخلاف Wireframe بیشتر به یک پروتوتایپ یا پیش نمونه از محصول نهایی شبیه است، اما امکان تعامل با آن وجود ندارد. با طراحی موکاپ می‌توان طرح واضح‌تری از طراحی نهایی UI در ذهن ایجاد کرد و گزینه‌های متنوع‌تر و متناسب‌تری را برای سازمان‌دهی محتوا مد نظر قرار داد.

5. تایپوگرافی

تایپوگرافی یکی از ستون‌های اصلی بیشتر انواع مختلف طراحی به شمار می‌رود. تایپوگرافی، هنر و دانش کاربرد و سازمان‌دهی فونت‌هاست و هدف آن ارائه متن‌های زیبا و خوانا به خواننده است. در واقع، تایپوگرافی یک لایه دیگر از معنا و مفهوم را به متن شما اضافه می‌کند.

ویژگی تایپو گرافی خوب

در صفحات نمایش مختلف با هر ابعاد و اندازه‌ای عملکرد مناسبی داشته باشد (ریسپانسیو باشد).
حروف استفاده شده در آن به راحتی قابل خواندن باشند.
به تناسب سلسله مراتبی محتوا توجه شده باشد تا آنچه که ارائه می‌شود قابل هضم تر شود.
طراحی UI مدرن و امروزی علاوه بر موارد یاد شده تا حد زیادی به طراحی متحرک یا Motion Design نیز وابسته شده است. انیمیشن‌ها، جلوه‌های بصری و افکت‌هایی که در هنگام جابجایی در صفحه مشاهده می‌شوند، همگی تأثیر چشمگیری بر کاربرانی خواهند داشت که برای اولین بار با محصول شما تعامل می‌کنند.

ابزارهای نمونه سازی

ابزارهای گوناگونی برای طراحی رابط کاربری برای سایت و اپلیکیشن وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید:

• In Vision
• Frame Box
• Pidoco
• Cog Tool
• Wirefy
• Sketch
• Adobe XD
• Justin mind
• Keynote
• Google slides

The secret is a smoothly working team of disparate people who are each endowed with some special talent..
تماس با ما

آژانس طراحی نیک برند با هدف ارائه خدمات طراحی سایت، سئو و برندینگ، متشکل از افراد مجرب،شروع به کار نمود. آژانس نیک برند کیفیت، سرعت، دقت و خلاقیت در خدمت رسانی را سرلوحه کار خود قرار داده و به پشتوانه همین امور توانسته اعتماد مشتریان خود را جلب نماید.