این سوالی است که هر چه زودتر به جواب آن برسید، قادر خواهید بود ارتباط بهتری با مخاطبان خود ایجاد کنید. بسیاری از کسب و کارهای امروزی به دلیل نداشتن آگاهی از این موضوع در حال لطمه زدن به برند خود هستند. زیرا اگر لحن مناسب خود را برای ارتباط با مخاطبان خود پیدا نکنید، ممکن است تعداد زیادی از آنها را از دست بدهید! اگر میخواهید بدانید لحن برند چیست و چگونه به کمک آن ارتباطی بهتر با مخاطبان خود ایجاد کنید، کافیست فقط چند دقیقه از زمان خود را به خواندن این مطلب اختصاص دهید و در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
لحن برند چیست؟
متاسفانه امروزه بسیاری از کسب و کارها به دلیل عدم تدوین استراتژی لحن برند، دچار یک دوگانگی و حتی چند گانگی در زمان ارائه محتوا و ارتباط با مخاطبین خود شدهاند. این موضوع در کسب و کارهایی بیشتر مشاهده میشود که مسئولین متفاوتی در حوزههای تولید محتوا، ارتباط با مشتریان، پشتیبانی و… دارند. معمولا کسب و کارهایی که برای تولید محتوا و مدیریت شبکههای اجتماعی خود از افراد محتلفی استفاده میکنند، با این مشکل اساسی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. زیرا بیشتر افراد با توجه به حس و حال روزانه، افکار شخصی و شیوه بیانی که دارند از لحن و ادبیات متفاوتی استفاده میکنند.
منظور از لحن برند (Tone of Voice) محتوایی نیست که در مطالب خود میگوییم، بلکه نحوه بیان آن است. به عبارتی سادهتر لحن برند روشی است که یک شخص برای صحبت با شخصی دیگر استفاده میکند. بسیاری از افراد معمولا تفاوت میان لحن برند و لحن نوشتاری را نمیدانند و آنها را با هم اشتباه میگیرند. در حقیقت لحن برند مشخص میکند که باید از چه کلماتی استفاده کنیم، چگونه جملهبندی کنیم و ریتم و شیوه بیان ما چگونه باشد. پس لحن برند است که در یک کسب و کار مشخص میکند محتوای ایجاد شده در وب سایت، رسانههای اجتماعی، ایمیل و… از چه سبک و شیوهای باید پیروی کند و چگونه با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنیم!
مثلا اگر کسب و کار شما در حوزهای مانند ارائه خدمات دولتی در حال فعالیت است، قطعا باید لحنی جدی، مودبانه، منطقی و رسمی داشته باشد. این در حالی است که کسب و کار دیگری که در حوزه آموزشی در حال فعالیت است لحنی شوخ، صمیمی و خودمانی را داشته باشد. بنابراین باید لحن برند خود را بر اساس نوع کسب و کار، مخاطبان و حوزه فعالیت انتخاب کنید. انتخاب لحن برند نیازمند تحقیق و بررسی معیارهای مختلفی است که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم.
حواستان باشد! در انتخاب لحن برند خود به هیچ عنوان سعی نکنید از سایر برندها تقلید کنید. مثلا اگر یک برند شوخ و صمیمانه نیستید، سعی نکنید که باشید. زیرا باید لحنی را انتخاب کنید که منعکس کننده ارزشهای واقعی شما باشد.
اهمیت استفاده از لحن برند چیست؟
همانطور که میدانید زمانی که با دیگران صحبت میکنیم، حالات و نوع بیان ما مهمتر از کلماتی است که استفاده میکنیم. زیرا عوملی مثل حالات چهره، میزان بلندی صدا، ایما و اشارهها و… میتوانند معنی بیشتری از کلمات داشته باشند. تداوم استفاده از یک لحن مشخص همان چیزی است که به برندینگ یک کسب و کار کمک میکند. زیرا استفاده از لحن برند به هویت شما صفات انسانی میبخشند و باعث میشود که مخاطبان بدانند که با یک برند معتبر و قابل اعتماد طرف هستند. در غیر اینصورت مخاطبانتان احساس میکنند برند شما توسط یک ربات و یا یک سری افراد متفرقه اداره میشود که روز به روز در حال تغییر لحن و گفتههای خود هستند.
لحن منحصر به فرد برند علاوه بر اعتمادسازی، کمک میکند تا از سایر رقبا و کسب و کارهای دیگر متمایز باشید. قطعا این موضوع جدیدی نیست! روزانه ما با افراد غریبه و جدید زیادی برخورد میکنیم، اما احتمالا بسیاری از آنها را در آینده به خاطر نداشته باشیم. این در حالی که در بسیاری مواقع ممکن است حتی با اولین برخورد با یک غریبه به دلیل شیوه بیان و لحن آن تا سالها آن را فراموش نکنیم! مثلا فرض کنید برای خرید یک کالا وارد مغازهای شوید که فروشنده آن فقط با شعر و آواز با شما سخن بگوید. قطعا چنین موضوعی به سادگی از ذهن شما فراموش نخواهد شد.
لحن برند علاوه بر انتقال و نمایش ارزشها و شیوه تفکر افراد مسئول در یک کسب و کار، باعث متمایز شدن، اعتمادسازی و متقاعد ساختن مخاطبان میشود.
چگونه لحن مناسب برند خود را بشناسیم؟
حالا که دیدید لحن برند چیست و چه اهمیتی در برندسازی دارد، اجازه دهید به سراغ شیوه شناسایی صدای برند برویم. هماطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، انتخاب لحن برند وابستگی بسیار زیادی به زمینه کسب و کار شما و مخاطبانتان دارد. یکی از راههای شناخت مخاطبان، طراحی آواتار است که با هدف شناخت پرسونای برند انجام میشود. پس از آن شما باید به سوالات مختلفی در مورد خود و کسب و کارتان پاسخ دهید تا به بتوانید لحن برند خود را انتخاب کنید. نمونهای از سوالاتی که باید پاسخ آن را بدانید عبارتند از:
- دوست دارید مخاطبان چگونه از شما یاد کنند؟
- تمایز اصلی شما نسبت به سایر رقبا چیست؟
- برای کدام دسته از مخاطبان فعالیت میکنید؟ بازار هدف شما چیست؟
- چه ارزشهای یکتایی را به کاربران خود ارائه میدهید؟
- لحن مخاطبان شما چگونه است؟ آنها رسمی هستند یا غیر رسمی؟
- میانگین سنی افرادی که برای آنها تولید محتوا میکنید، چقدر است؟
برای تدوین استراتژی لحن برند باید بر اساس پاسخ سوالهای بالا، به ۴ سوال اصلی زیر پاسخ دهید.
- صدای برند شما رسمی است یا خودمانی؟
- لحن برند شما شوخ طبع است یا جدی؟
- شیوه بیان برند شما مودبانه است یا بیپروا؟
- برند شما منطقی است یا سرزنده؟
به شما تبریک میگوییم! با پاسخ دادن به همین ۴ سوال ساده به راحتی به لحن مناسب برند خود شناسایی خواهید کرد. بر این اساس مثلا صدای لحن یک برند میتواند رسمی، جدی، مودبانه و منطقی باشد. پس از اینکه به فرمول منحصر به فرد خود دست پیدا کردید، یادتان باشد که این خصوصیات را در تولید محتوا و ارتباطات خود رعایت کنید.
در این مطلب دیدید که لحن برند چیست و چگونه با استفاده از آن میتوانید خود را از سایر رقبای خود متمایز کنید. برای شناخت لحن برند خود باید به خوبی کسب و کار خود و مخاطبانتان را بشناسید که نیازمند تحقیق و اختصاص زمان است. اما قطعا هرچقدر هم که زمان بگذارید، ارزشش را دارد، زیرا در حقیقت صدای برندتان نشاندهنده شخصیت و هویت برند شماست!