ایمیل:
info@nikbrandagency.ir
مشاوره رایگان:
09190999762

هویت بصری چیست و چه تاثیری در برندینگ دارد؟

تعریف هویت بصری (به انگلیسی: Corporate Identity) بسیار شبیه هویت شخصیتی ما است. زمانی که در مورد هویت شخصیتی خود صحبت می­ کنیم، هر یک از ما ویژگی ­هایی داریم که ما را از دیگران متمایز می کنند. در واقع آن هویت و شخصیت ما است که فردیت خود را از طریق نحوه رفتار، صحبت کردن و حتی ظاهرمان بیان و حفظ می‌کند.

به طور مشابه، هر کسب و کاری نیازمند شخصیتی خاص و متمایزکننده است تا بتواند در ذهن مخاطبان ماندگار شود. اما در دنیایی که کسب و کارهای زیادی وجود دارند که خدمات مشابهی ارائه می دهند، چگونه تصویری منحصر به فرد در ذهن کاربران خود حک کنند؟ پاسخ این سوال استفاده از هویت بصری و سازمانی می باشد.

کسب و کارهای مختلف از طریق طراحی اوراق اداری مانند کارت‌ های تجاری، سربرگ ها، بروشورها و … شخصیت برند خود را به دنیا معرفی می‌کنند. پس می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که هویت سازمانی ابزاری است که یک برند را در ذهن کاربران جاودانه می کند.

این ابزار کاربردی در دنیای کسب و کار باعث تداعی تصویری خاص در ذهن کاربران می شود. در دنیای پرسرعت و رقابتی که مصرف‌کنندگان گزینه‌های بی‌شماری برای استفاده از خدمات و محصولات کسب و کارهای مختلف دارند، باید هوشمندانه عمل کنید و قدم هایتان را بر اساس یک استراتژی مشخص برای حضور دائمی در بازار به پیش بگیرید.

بنابراین می‌توان طراحی هویت بصری برند را یک راه حل کامل، همه جانبه و یکی از پیش نیازهای اصلی ساخت برند برای هر نوع کسب و کاری معرفی کرد. طراحی هویت بصری از دیدگاه حرفه‌ای فقط محدود به داشتن مهارت در زمینه گرافیک نمی شود و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

به همین دلیل است که یک طراح هویت بصری باید علاوه بر خلاقیت و مهارت‌هایی که در زمینه طراحی عناصر هویت بصری دارد، متناسب با هر پروژه به تحقیق و بررسی فراوان بپردازد. زیرا زمانی که از انتقال مفاهیم، پیام و ماندگاری در ذهن مخاطبان در کسب و کار صحبت می کنیم، منظورمان بسیار فراتر از صرفا طراحی چند عنصر گرافیکی است.

اهمیت هویت بصری در برندینگ

سازمان ها با بکارگیری این ابزار قدرتمند به راحتی خود را از سایر رقبای خود متمایز می کنند تا از مزایای برندینگ در دنیای کسب و کار بهره مند شوند. اگر به اطراف خود نگاهی دقیق‌تر کنیم، خواهیم دید که تقریبا هیچ کسب و کاری را بدون اسم پیدا نخواهیم کرد. تمام کسب وکارهای دنیا چه به صورت اینترنتی و غیر اینترنتی برای خود نام و نشانی انتخاب می کنند. انتخاب نامی منحصر به فرد و اختصاصی برای یک کسب و کار را می توان اولین قدم برای طراحی یک هویت برند دانست.

هیچ فردی دوست ندارد از جایی خرید و یا خدماتی دریافت کند که نام، نشان و به صورت کلی هویتی مشخص ندارد. قطعا این موضوع برای همه ما در زندگی قابل لمس است. ما دوست داریم تا از معروفترین برندهای دنیا پوشاک تهیه کنیم و یا غذاهای بهترین رستوران های زنجیره ای را برای یکبار هم که شده، امتحان کنیم. برای اینکه بدانید مهمترین مزیت های استفاده از هویت بصری چیست و چه تاثیری در برندینگ کسب و کار شما دارد، نظرتان را به برخی از مهمترین مزیت های استفاده از آن جلب می کنیم:

  • باعث انتقال صحیح پیام سازمان به کاربران می شود.
  • اعتماد کاربران را به سادگی جذب می کند.
  • باعث افزایش اعتبار در محیط کسب و کار می شود.
  • حس وفاداری و شناخت کاربران به برند را افزایش می دهد.
  • تجربه کاربری (UX) را بهبود می بخشد.
  • و…

برای رسیدن به موفقیت و بهره مندی از مزایای برندینگ قبل از هر چیزی شما باید به خوبی با دغدغه ها و نیازهای مشتریان خود آشنا باشید. یک سازمان تنها زمانی می تواند از مزایای برندینگ به خوبی استفاده کند که هویت برند خود را متناسب با مخاطب خود طراحی کند. پس در پاسخ این سوال که مهمترین اصل در طراحی هویت بصری سازمانی چیست، باید چنین گفت که آن را باید بر اساس طرز تفکر و نیازهای مخاطب خود طراحی کنیم.

مثلا اگر مخاطبان کسب و کار شما جوانان هستند، قطعا باید المان ها و اجزایی را در طراحی هویت بصری خود بکار بگیرید که نظر آن ها را جلب کند و به آن ها این حس را منتقل کند که شما دقیقا با خواسته های آن ها آشنا هستید. حال فرض کنید شما این موضوع را در طراحی هویت بصری سازمان خود رعایت نکنید و از عناصری در طراحی آن  استفاده کنید که بیشتر با سلایق افراد بزرگسال همخوانی دارد. به نظر شما با این کار می توانید نظر جوانان را به خود جلب کنید؟ قطعا خیر!

مهمترین اقلام هویت بصری برند

حال که دیدید که منظور از هویت بصری چیست و اهمیت آن در دنیای کسب و کار به چه میزان زیاد است، بگذارید به سراغ شناخت مهمترین اقلام هویت بصری برند برویم تا ببینیم هویت بصری شامل چیست. مهمترین عناصر هویت بصری یک برند عبارتند از:

  • لوگو (نمادی از کل هویت و برند)
  • لوازم التحریر (سربرگ + کارت ویزیت + پاکت و غیره)
  • ابزارهای بازاریابی (بروشور ، کاتالوگ، کتاب ، وب سایت و …)
  • محصولات و بسته بندی (محصولات فروخته شده و بسته بندی که به دست مشتری می‌رسد)
  • طراحی لباس (لباس‌هایی که توسط کارمندان پوشیده می‌شود)
  • طراحی داخلی و خارجی محیط کار
  • و هر چیزی که تصویری از یک کسب و کار در ذهن مخاطب ایجاد کند.

بنابراین تمام عناصر هویت بصری به منظور ایجاد یک تصویر واحد در ذهن کاربران یک کسب و کار طراحی می‌شوند. استفاده از این ابزارها در تکنیک های دیجیتال مارکتینگ بسیار مفید خواهد بود.

آژانس طراحی نیک برند با هدف ارائه خدمات طراحی سایت، سئو و برندینگ، متشکل از افراد مجرب،شروع به کار نمود. آژانس نیک برند کیفیت، سرعت، دقت و خلاقیت در خدمت رسانی را سرلوحه کار خود قرار داده و به پشتوانه همین امور توانسته اعتماد مشتریان خود را جلب نماید.

تماس با ما

آژانس طراحی نیک برند با هدف ارائه خدمات طراحی سایت، سئو و برندینگ، متشکل از افراد مجرب،شروع به کار نمود. آژانس نیک برند کیفیت، سرعت، دقت و خلاقیت در خدمت رسانی را سرلوحه کار خود قرار داده و به پشتوانه همین امور توانسته اعتماد مشتریان خود را جلب نماید.